Открийте своя първи онлайн депозит в БНП Париба до 31 юли и ще получите 50 лв. БОНУС лихва.
Важи за 12, 24 и 36 месечни депозити, с мин. стойност 4.000 лв. Заявете вашия депозит тук.

Уважаеми клиенти, уведомяваме ви за промяна в Общите условия за дистанционно банкиране, в сила от 18 юли 2019 г. Вижте новите Общи условия тук.

Новини | 06.06.2019

Банка с над 6 милиарда евро годишен бюджет за информационни технологии!

Интервю в Les Echos с Жан-Лоран Бонафе, главен изпълнителен директор на БНП Париба

По повод на технологичното изложение VivaTech през май 2019 г. в Париж, изпълнителният директор на БНП Париба разказва за дигиталната стратегия на една от водещите френски банки.

Дигиталната трансформация на банките се превърна в истинско предизвикателство за бранша. По какъв начин се подготвяте да се справите с това?

Поставихме основите в периода 2012 - 2016 г., а през 2017 година започнахме реалното изпълнение. Решихме да инвестираме 2,7 милиарда евро до 2020 г., за да подсигурим ускорена дигитална трансформация. За последните няколко години успяхме да променим напълно подхода в предлагането на финансови услуги. В днешно време е възможно да планирате инвестиции и развойна дейност, единствено ако са фундаментално свързани с дигиталното потребителско преживяване. По тази причина нашият годишен бюджет за информационни технологии вече е значителната сума от над 6 милиарда евро.

Кои технологични насоки следвате?

Клиентът винаги да е в центъра на усилията ни, тъй като той се нуждае от точната и навременна информация  за вземане на решения – за управление на спестяванията, съвети за инвестиции и т.н., което е все по-необходимо при огромното количество информация внашия комплексен свят.

По тази причина трябва да сме много гъвкави, без да компрометираме сигурността. Това е голямо технологично предизвикателство. Всички знаем за „облачните платформи“ - изключително отворени модели, в които данните са достъпни почти за всекиго. В банковия свят данните на нашите клиенти са напълно „заключени”, освен малката част, до която са ни предоставили достъп, за да им предлагаме по-добри съвети и помощ.

Облачните технологии в нашия сектор все още се развиват, но те всички са публично-частни или хибридни. Те ще имат възможностите на публичните, съчетани със сигурността на частната инфраструктура. Ние сме една от малкото банки в Европа, които вече имат частен облак, създаден от самите нас. В момента разработваме бъдещия хибриден облак в партньорство с IBM.

По какъв начин тази дигитализация е променила вашия подход към бизнеса?

В БНП Париба се стремим да предлагаме услуги съвместно с други компании в сектора. Това е причината да работим заедно с Crédit Mutuel, а в бъдеще вероятно и с други банки - по разработването на LyfPay, приложение за мобилно плащане с обща „галерия с доставчици“, от които клиентът да избира.

Как ще изглежда банката след 10 години?

Ще се превърнем в много по-технологична компания, FinTech компания. Ще предлагаме много по-голямо разнообразие от услуги,които ще водят до нови партньорства. Ще бъдем част от цялостна екосистема, която предефинира организацията на банкирането. Ако външни компании предоставят по-успешно небанкови услуги, няма да се поколебаем да инвестираме в техните технологии с добавена стойност, както правим през последните години (Gambit, Nickel и други). Подобна е и ситуацията на капиталовия пазар, където банките заедно инвестират в платформи за развитието на новаторски идеи.

Какви са последствията за хората?

Банковите продукти ще станат още по-технологични, което ще създаде нужда от повече експерти по дигитален маркетинг, анализатори на данни и повече банкови служители, които да консултират клиентите. Всъщност консултирането е ключово за нашия бизнес и ние подхождаме еднакво отговорно както към индивидуалните клиенти с ипотечни кредити, така и към корпоративните клиенти при процесите на сливане и придобиване на бизнеси например.

Каква ще е ролята на клоновете?

Преди десет години клиентите посещаваха банковите клонове средно десет-дванадесет пъти годишно, докато сега идват при нас само веднъж. Офисите ни все повече се превръщат в места за привличане на нови клиенти и предлагане на услуги с висока добавена стойност. Ние се справяме успешно в тази ситуация, тъй като винаги сме се грижели за развитието и обучението на кадрите ни в сферата на индивидуалното банкиране. Екипите ни имат много добри умения и проявяват  огромен ентусиазъм за усвояване на новите технологии.

Доколкото основни информационни системи от 70-те години са още в употреба, това не прави ли банковия сектор по-незащитен?

Всъщност, банковата индустрия е изключително силна в информационните системи. Помислете, колко компании в други сектори имат бюджети от милиарди евро за модерни технологии! Поддържаме екипи от високо квалифицирани кадри. Сигурността и защитата на данните винаги са били ключови в нашия бизнес. Понякога се отказваме от иновации заради риска, който носят. Организациите, които са навлезли прекалено в публичния облак, по мое мнение, в бъдеще ще имат затруднения, ако регулаторните органи изискат от тях повече сигурност за данните. Във всеки случай преминаването към дигитално банкиране е скъп процес, който изисква сериозна инвестиция.

Les Echos: Nicolas Barré, Edouard Lederer, Thibaut Madelin - 10.05.2019

Design by Despark - Website Design London